Ahlsell udnytter intelligente digitale løsninger til ny strategisk retning for håndværkerbutikkerne

Ahlsells digitale forretning er i kraftig vækst, samtidig med at kunderne i større grad anvender virksomhedens intelligente lager- og servicebilløsninger. Modsat oplever den danske grossistvirksomhed, at kundernes behov for de fysiske butikker er under forandring. Der er behov for et bredt varesortiment i de større byer, hvor Ahlsell vil udbygge og opgradere butikkerne. I de mindre byer er behovet mindre og den digitale anvendelse er større. På den baggrund udnyttes intelligente løsninger til at omdanne 11 butikker til døgnåbne selvbetjeningsbutikker.

”I Ahlsell har vi kunderne i centrum, og derfor er det vigtigt, at vi hele tiden følger og tilpasser os deres behov. Vi kan se, at kundernes indkøbsmønstre forandrer sig. De vil hellere have varerne hurtigt, nemt og bekvemt og handler i stigende grad online og bruger vores digitale services og varehåndteringskoncepter. Vi har derfor valgt at omdanne 11 af vores fysiske butikker til selvbetjeningsbutikker, som til gengæld har åbent hele døgnet,” siger Claudio Christensen, der er CEO i Ahlsell.

De nye selvbetjeningsbutikker bliver indrettet i mindre butikker eller store mobile 40 fods containere, der i første omgang bliver placeret på de samme adresser som de nuværende fysiske butikker. Efterfølgende kan butikkerne flyttes til lokationer, hvor kunderne har behov for hurtig og nem adgang til varer. De mobile butikker vil indeholde cirka 1.000 af de varer, der bliver solgt mest lokalt. Kunderne gennemfører deres køb via Ahlsells populære selvbetjeningsløsning Scan & Go, som i forvejen anvendes i alle virksomhedens butikker.

Stadig service i høj kvalitet

Omdannelsen af de fysiske butikker til selvbetjeningsbutikker kommer til at ske allerede i starten af august. Kunderne i nærområdet vil blive betjent af deres nuværende og lokale Ahlsell-sælger. Ahlsells kunder handler allerede digitalt via Ahlsells app og webbutik og vil kunne få deres varer leveret via vores fleksible leveringsservices til virksomhedens adresse eller direkte til byggepladsen.

Desuden vil kunderne blive tilbudt at gøre brug af Ahlsells unikke intelligente lagerløsninger som f.eks. en EasySupply SmartButton løsning. Her får kunderne deres helt eget skræddersyede Ahlsell-lager hjemme på værkstedet eller i virksomhedens servicebiler, som sikrer, at varer og reservedele altid er tilgængelige.

”Kunderne skal vide, at de stadig kan få service i høj kvalitet i Ahlsell, selvom deres nærmeste butik bliver uden fysisk betjening,” siger Claudio Christensen.

Butikker er vigtige for Ahlsells vækstplaner

Udover de nye selvbetjeningsbutikker vil Ahlsell fortsat have 24 fysiske butikker med personlig betjening.

”Vores fysiske butikker er en vigtig del af vores vækststrategi i Ahlsell. Når vi omdanner nogle af vores butikker til selvbetjeningsbutikker, giver det os samtidig plads til for alvor at udvikle vores resterende butikker landet over. Vi har store planer om at løfte vores butikker med helt nye indretninger, nye koncepter og et endnu bredere produktsortiment,” siger Claudio Christensen.

Senest har Ahlsell investeret i en modernisering og udvidelse af sin flagskibsbutik i Aarhus, som netop har indviet en ny kæmpe VA-afdeling. Samtidig er der netop taget første spadestik til en ny stor Ahlsell-butik i Risskov også i Aarhus.

De berørte Ahlsell-butikker er beliggende i Hjørring, Brønderslev, Thisted, Lemvig, Haderslev, Slagelse, Næstved, Holbæk, Ringsted, Hillerød og Ballerup, som alle lukker for fysisk betjening efter den 27. juni 2023. De nye selvbetjeningsbutikker forventes at åbne i starten af august måned.

Kontaktperson:

Claudio Christensen, CEO landechef i Ahlsell Danmark, kontaktes via kommunikationskonsulent Louise Høenhof Rasmussen: 22 75 30 49

20. juni 2023