Ny papkasse: Ahlsell sparer +170 tons CO2 ved at sende mindre luft til kunderne

Ved at indføre en ny halvpalle-kasse i Ahlsells lagerstyringssystem sparer virksomheden både penge og reducerer CO2-udledning. Samtidig oplever kunderne, at der er mindre luft i pakkerne, når de modtager deres varer.

”I Ahlsell tænker vi bæredygtighed ind i alt, hvad vi gør, og vi er hele tiden på udkig efter nye grønne tiltag. Derfor er det fedt, at vi kan lave en ret simpel forbedring i vores logistikcenter, som giver så stor en effekt,” siger Sine Solhøj Hansen, der er driftschef i Ahlsells store logistikcenter i Billund.

Medarbejderne får hjælp af logistikcentrets lagerstyringssystem til at vælge præcis den størrelse kasse, som passer til varerne.

”Vi har to størrelser af de største kassetyper nemlig kasser på helpaller og på halvpaller. Hidtil har det været op til medarbejderne selv at vælge, og det kan godt være svært at vurdere, hvor meget en stor ordre af varer fylder. Ofte har medarbejderne valgt den store helpalle-kasse, selvom varerne faktisk godt kunne være i en halvpalle-kasse. Det har betydet, at vi har sendt unødvendigt store kasser til vores kunder,” siger Sine Solhøj Hansen.

Sparer 170 tons CO2 og 17 lastbiler om året

Derfor blev der tidligere på året udviklet og indført en forbedring af arbejdsprocessen, så lagerstyringssystemet nu også vælger den rigtige palle-kasse til store ordrer. Procesoptimeringen blev gennemført i marts, og den har allerede haft en stor positiv effekt.

”Vi har reduceret vores forbrug af paller og pap markant, efter vi er begyndt at hjælpe medarbejderne med at vælge den rigtige størrelse kasse. Mere end hver tredje kasse på helpalle er nu blevet erstattet med en halvpalle-kasse, og det mindre emballageforbrug betyder, at vi sparer en hel del CO2,” siger Sine Solhøj Hansen.

I løbet af de seneste 40 dage er hele 1.400 helpaller erstattet af halvpaller med tilsvarende mindre papkasser. Det giver en beregnet årlig besparelse på næsten 170 tons CO2 alene på grund af det lavere forbrug af paller og pap i Ahlsells logistikcenter.

Oveni er der også en betydelig CO2-besparelse på distributionen af varerne, fordi der nu kan være flere kasser i lastbilerne. En årlig besparelse på mere end 1.600 kubikmeter luft svarer til cirka 17 lastbiler om året, som kan spares, hvilket også er godt for miljøet.

Det er også en fordel for kunderne, at de modtager en mindre emballagemængde.

Komplekst at optimere interne arbejdsgange

Kontaktperson:

Gitte Østergaard Futtrup, bæredygtighedschef: 25 65 50 62