Stærk trend får Ahlsell til at hæve barren for personaliserede kundeoplevelser til industrien og byggeriet

Søren Borg, Director of Digital Business Development, Ahlsell Danmark

Ahlsell Danmark går målrettet efter at overhale konkurrenterne på det danske marked ved at skille sig positivt ud på onlinehandel. Det handler om at være bedst til megatrenden personalisering. Med en ny søgemotor, store mængder data og kunstig intelligens går virksomheden nu helt tæt på sine mere end 34.000 kunder og sikrer dem en personlig og effektiv oplevelse, når de køber værktøj, stål, VVS- og el-artikler online.

Medarbejdere i industrien, byggeriet og håndværksbranchen forventer i stigende omfang, at virksomheder kender deres behov særdeles godt, når de handler online. Det er erfaringen hos Ahlsell Danmark – som også bliver understøttet af en ny undersøgelse fra Dansk Industri. Derfor investerer Ahlsell Danmark i 2024 et tocifret millionbeløb i digitalisering, og et tilsvarende beløb blev investeret i de seneste to år. Koncernens ambition har især været at udvikle en ny personaliseret søgemotor, der hjælper kunderne på vej, når de handler på Ahsells webshop, som står for ca. 50 procent af virksomhedens omsætning.

- Det med personaliseret søgemotor lyder måske ikke særlig sexet, men tænk bare på, hvordan en af verdens største virksomheder, Google, er kommet til tops ved at kunne levere relevans ved hver eneste søgning, siger Director of Digital Business Development Søren Borg fra Ahlsell Danmark og fortsætter:

- Vi ser en meget stærk trend blandt forbrugerne, der forventer, at e-handlere kender dem rigtig godt. De skelner ikke længere mellem B2B og B2C, men vil have samme personlige oplevelse, uanset om de køber et par jeans i fritiden eller vvs-produkter til en arbejdsopgave. Det stiller høje krav til en virksomhed som vores, der har mere end 34.000 kunder, som tæller alt fra den lille selvstændige håndværker til den store børsnoterede industrikoncern. De har meget forskellige behov og præferencer, men logger på webshoppen med den samme forventning: Kend mig! Derfor har vi implementeret den personaliserede søgemotor, som gør, at vi genkender kunden, og forstår hvad han har brug for.

Søren Borg fortæller, at onlinehandel hidtil har handlet meget om at få kunderne til at blive længst muligt på virksomhedernes hjemmesider. Her går Ahlsell Danmark nu en anden vej:

- Kunderne skal i en fart finde nøjagtigt det, de har brug for, så de kan komme videre med deres arbejde, siger han.

Et skridt foran konkurrenterne
 Ved hjælp af store mængder data og kunstig intelligens bliver kunderne i webshoppen nu langt hurtigere præsenteret for netop de varer, der er relevante for dem. Når de køber et toilet, har de nok også brug for monteringsskruer, og hvis de bestiller en varmepumpe, skal de sandsynligvis også bruge kondensvandsslanger. Webshoppen er blevet langt bedre til at huske, hvad kunderne tidligere har købt, og det øger brugervenligheden markant.

Der er sket en udvikling, så flere og flere kunder ønsker at handle online – også uden for den normale åbningstid om aftenen eller i weekenden, men det skal ske hurtigt og effektivt, og det er her, at kendskabet til den enkelte kunde bliver helt afgørende for at få succes.

- Vi vil være et skridt foran ved at kende kunderne bedre, end konkurrenterne gør. Vi har omkring 400.000 varenumre, men på baggrund af vores analyser af den enkelte kundes eller kontos købshistorik er det nu blevet langt mere effektivt at handle på webshoppen. Vi har udviklet den nye løsning i samarbejde med vores kunder, og de har givet os utrolig god feedback på den løsning, vi nu har taget i brug, siger Søren Borg.

Stavefejl og slang ingen hindring
Nogle kunder har givet udtryk for, at det nu kun tager den halve tid at handle på webshoppen. Andre lægger vægt på, at søgemaskinen hurtigt finder varerne, selv om kunden har lavet slåfejl eller har svært ved at stave, og den forstår ”håndværkerslang”.

Søgemaskinen kan afkode intentionen med kundens søgning og dermed finde de rigtige produkter, selv om kunden har indtastet noget, som andre søgemaskiner har svært ved at håndtere. Fordelen ved Ahlsells nye søgemaskine er også, at den ved hjælp af kunstig intelligens hele tiden bliver bedre til at finde ud af, hvad håndværkerne og andre kunder har brug for.

Udviklingen af den personaliserede søgemotor er et led i Ahlsell Danmarks ambitiøse vækstplan. Ahlsell forventer at opkøbe to-tre virksomheder i Danmark om året og øge omsætningen markant. Virksomheden har allerede moderniseret håndværkerbutikkerne i Aarhus, og resten af butikkerne bliver løbende opgraderet med ny indretning og et udvidet sortiment i løbet af 2024.

Ahlsell Danmark er også i fuld gang med at teste virksomhedens 24/7-koncept, som giver kunderne mulighed for at handle døgnet rundt i butikkerne ved hjælp af Ahlsells app. Alle initiativerne skyldes et målrettet fokus på at udbygge virksomhedens position i Danmark.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

• Kommunikationschef Line Møller Blankholm, Ahlsell Danmark, email: lbl@ahlsell.dk eller tlf: 25 29 27 46.