Dybere ind i kundernes univers

Michael Lund, der netop er tiltrådt som direktør i Saniståls nyoprettede selvstændige division for stål og metaller, ser gode muligheder for udvikling og ikke mindst for at komme endnu tættere på kunderne


Ikke konkurrent til kunderne

Det er imidlertid et væsentligt skel mellem at være en effektiv sparringspartner og så ligefrem begynde at konkurrere med sine kunder. Ifølge Michael Lund er der sket en uheldig brancheudvikling siden finanskrisen, hvor grossisterne i stigende grad er begyndt at forædle stålet – det være sig alt fra sandblæsning, priming, laserskæring og plasmaskæring til flere og flere overfladebehandlingstyper. Det kan let blive en glidebane, mener han:

”Saniståls kunder skal vide hvor de har os, de skal vide at de ikke vågner op i morgen og pludselig har os som konkurrenter. Vi er rigtig gode til at købe stål ind, lagerholde det og distribuere det effektivt. Vores kunder er fantastiske til forædlingen.”

Uddannelse og specialisering

Et mål til at nå længere ind til kunderne – og meget gerne være et skridt foran dem inden for Saniståls kompetenceområder – er at gøre medarbejderne i Stål- og Metaldivisionen endnu dygtigere til deres arbejde. Det skal blandt andet ske ved at give dem en større teoretisk ballast. Men det er ikke nødvendigvis sådan, at alle skal være dygtigere til alt, der er også brug for at kunne trække på kernekompetencer gennem større specialisering.

”Du kan ikke være lige dygtig til at håndtere en kunde, der skal bruge konstruktionsstål til en lagerhal, og en kunde, der skal bruge rustfrit stål til en mælketank i fødevareindustrien,” forklarer Michael Lund.

Fastholde sammenhæng i organisationen

De første dage på jobbet trykkede Michael Lund over 300 mennesker fra Sanistål i hånden. Og han er slet ikke færdig endnu. Han lægger stor vægt på at få et grundigt kendskab til hele organisationen og har allerede ført mange spændende samtaler med kolleger i andre afdelinger.

”Nu, hvor stål har fået sit eget liv, er det ikke blevet mindre vigtigt, at de andre afdelinger stadig er motiveret for at sælge stål. Det med at fokusere på intern sammenhængskraft mellem de forskellige afdelinger er helt essentielt for vores forretning,” siger han.

 

Dato: 31. august 2016
Produktkategori: 200770

Andre artikler