Tjen penge på energirenovering

Drop opsparingen i banken og få afkast på op til 25 procent på energirenoveringer. Sådan lyder opfordringen fra Nykredit.

Med indlånsrenter helt i bund og en samlet opsparing, der er tæt på rekordhøj, får langt de fleste ikke nok ud af deres optjente penge.

Hver dansker har i gennemsnit 150.000 kr. stående på en opsparing i banken, men ved at bruge dem anderledes, kan de blive meget mere værd.

- Det kunne være på energirenovering af ejendommen, hvor en investering på sigt vil give et væsentligt større afkast end de renter, banken tilbyder, lyder det fra Nykredits forbrugerøkonom, Johan Juul-Jensen.

En årlig varmebesparelse på 5.000 kr. er ikke urealistisk, hvis man bruger 20.000 kr. på at efterisolere loftet i boligen. Det svarer til et afkast på 25 procent om året efter skat.

- Til sammenligning giver banken typisk et afkast på under én procent, fortæller Johan.

Det svære er at bruge pengene

Ifølge forbrugerøkonomen ved Nykredit får perioder med lavkonjunktur typisk os danskere til at spænde livremmen ind og spare op i stedet for at bruge penge.

Det følsomme er jo, når pengene skal op af lommen. Man skal bruge penge nu for at få en fremtidig gevinst. Vi har en tendens til at fokusere på nutiden og kan derfor have svært ved at indregne de besparelser, der venter.

- Det er netop grunden til, at det er vigtigt at få lagt nogle budgetter, som konkret viser den fremtidige gevinst, fortæller Johan Juul-Jensen.

Han pointerer yderligere, at selv små investeringer i energirenovering kan udløse høje og varige afkast i form af energibesparelse.

- Men inden man som forbruger kaster sig ud i de helt vilde investeringer, er det en god idé at alliere sig med en energikonsulent for at få klarlagt hvilke energirenoveringer, der kan være fordelagtige for økonomien, er et godt råd fra Johan.

En sikker investering

Investeringerne er mulige at lave for langt de fleste boligejere, og ifølge Johan Juul-Jensen er der ikke den store risiko for ikke at få pengene hjem igen.

- Vi har en jævn udvikling i energipriserne - desværre opadgående - så med mindre, at f. eks. el- eller fjernvarmepriserne falder meget, så er det her jo en sikker investering, siger han og fortsætter; Man kan spare nogle penge og få god samvittighed samtidigt. Det er en win-win.

Hjælp din kunde med at høste fordelene ved energirenovering - kontakt sanistål Energi- og Klimacenter på 96 30 60 00.

 

Kilder: TV2 og Nykredit

 

 

 

 

Dato: 22. september 2014
Emne: Energi og Klima

Andre artikler

Wavin Sentio SRT – Smart Radiator Termostat
01. oktober 2025
Wavin Smart Radiator Termostat (SRT) er den seneste tilføjelse til vores Sentio gulvvarmeprogram. Sammen med Sentio styreenheden gør den nye radiatortermostat intelligent zonekontrol af radiatorer mulig – alene eller sammen med rumtermostater. De mange anvendelsesområder gør radiatortermostaten til en enhed, der passer til en lang række byggeprojekter – renovering som nybyg.  
Wavin Sentio SRT – Smart Radiator Termostat
Wavin All Inclusive – gratis service
01. oktober 2025
Med Wavin All Inclusive undgår du besværet med at bestille og sammensætte de rette komponenter. Alle dele leveres forudkodede og forbundne, så du modtager et komplet, brugsklart system, der fungerer, så snart den sidste rumtermostat er monteret. Med Wavins gratis All Inclusive-løsning leveres alle dele forudkodede og forbundne, så du modtager et komplet, brugsklart system, der fungerer, så snart den sidste rumtermostat er monteret. Det sparer dig værdifuld tid til dit næste projekt og minimerer risikoen for fejlkodninger på stedet.
Wavin All Inclusive – gratis service
Ifö gør det nemt at vælge det rette væghængte toilet
01. oktober 2025
Nordens ældste og mest anerkendte brand indenfor toiletter, Ifö, udvider den populære Spira serie med to nye væghængte modeller, så serien nu omfatter i alt 4 forskellige modeller: Ifö Spira Classic, Ifö Spira Style, Ifö Spira Modern og Ifö Spira Art. Med de fire varianter, bliver det fremover mere enkelt at vælge det rette toilet til opgaven i forhold til pris, design og installation.
Ifö gør det nemt at vælge det rette væghængte toilet
Nichlas’ første 6 måneder: Samme Ahlsell – men med mere at tilbyde
01. oktober 2025
Da Nichlas satte sig i stolen som salgschef for køleteknik i Ahlsell i maj, var hans første fokus klart: at lytte til kunderne og forstå hvordan vi kan bakke op omkring deres forretning. ”Kunderne skal mærke, at vi forstår deres hverdag” ”Jeg har brugt mine første måneder på at komme tæt på både køle- og VVS firmaerne. Jeg vil gerne forstå, hvad der fungerer, og hvor vi kan gøre en forskel. For mig handler det om, at kunderne skal opleve, at vi forstår deres udfordringer – og står klar med løsningerne,” fortæller Nichlas. Samme tryghed – mere at vælge imellem ”Jeg vil gerne understrege, at vi stadig er den samme kølegrossist, som kunderne kender og stoler på. Den gode service og kvalitet ændrer vi ikke på – men vi har udvidet sortimentet, så vi kan hjælpe endnu flere kunder med hele spektret af køleteknik og det omkring,” siger Nichlas. Stærkt team og udvidet sortiment Den første tid er gået med at understøtte det dedikeret salgsteam, der giver kunderne hurtig, kompetent og personlig hjælp. ”Vi har et stærkt internt salgsteam, som er klar til at rådgive og finde præcis de produkter, der løser kundernes opgaver på en professionel og effektiv måde. Samtidig kan vi tilbyde et bredere sortiment end tidligere – faktisk kan vi alt det samme, som man kender fra Ahlsell Ref, men med endnu flere produkter at vælge imellem,” siger han. Et blik fremad Ambitionen for de kommende måneder er klar: Ahlsell Køleteknik skal være branchens foretrukne samarbejdspartner, når det gælder både produkter, rådgivning og tilgængelighed. ”Vi er her for at gøre hverdagen lettere – og vi er kun lige begyndt,” slutter Nichlas.
Nichlas’ første 6 måneder: Samme Ahlsell – men med mere at tilbyde
Nichlas’ første 6 måneder: Samme Ahlsell – men med mere at tilbyde