Sparring, idéer og gode råd. Det er, hvad Saniståls kunder oplever, når sælgerne i stålafdelingen tager en produktchef med på kundebesøg
11. oktober 2018
Kunderne kan ved de fælles besøg drage nytte af produktchefens indgående kendskab til deres produkter. Flere kompetencer kommer i spil, og der bliver udvekslet viden på en ny og anderledes måde.
Nye øjne på virksomheden
Når Saniståls sælgere tager til kundemøder, kommer det almindeligvis til at handle meget om priser og leveringstider. Møderne, hvor en produktchef deltager, er anderledes. Mens sælgerne har en bred viden om mange produkter, ligger produktchefernes fokuspunkt på specifikke produkter, og de ligger derfor inde med en specialviden, der kan komme kunderne til gode, forklarer salgskonsulent Peter Fisker:
”På de her møder snakker vi med kunderne om, hvordan vi kan være med til at optimere deres produkter eller processer. Det er meget et spørgsmål om at komme ud og se på en virksomhed med nye øjne, og det er produktfolkene rigtig skarpe til.”
Specialviden når ud til kunderne
Produktchef Jacob Gadegaard har flere gange deltaget i kundemøder sammen med sælgerne, og han synes, det er et rigtig godt tiltag.
”Når vi er ude at besøge kunder med de forskellige sælgere rundt omkring i Danmark, ser vi mange forskellige kunder og mange forskellige løsninger. Det betyder, at vi ofte sidder inde med en viden om løsningsforslag eller muligheder, vi har set før, og vi bringer derfor nogle ting i spil, som kunden ikke selv har været opmærksom på,” siger han.
Både Jacob Gadegaard og Peter Fisker fremhæver, at de ofte kan lægge en god mængde viden i deres egne værktøjskasser efter møderne. Viden, der fremadrettet kommer både dem selv og Saniståls kunder til gode.
Sparring, idéer og leverandørkendskab
Efter møderne udarbejder Peter Fisker altid en besøgsrapport, og når han kigger på rapporterne, er han ikke i tvivl om, at kunderne også er glade for det nye tiltag.
”Jeg sidder for eksempel her med en besøgsrapport fra en større dansk produktionsvirksomhed. Her fortæller kunden, at de tidligere havde manglet sparring på produktniveau, og at det havde de i høj grad fået, da vi var på besøg. Idéer, og ikke mindst kendskab til leverandører og deres muligheder var de rigtig begejstrede for, så de var meget positive over for den her måde at have besøg på. Det havde givet noget, som de ellers ikke vidste, hvor de skulle søge henne. Og det slår meget godt hovedet på sømmet,” konstaterer Peter Fisker.