Nu kører det automatisk
Tidligere var fx sikkerhedsbriller, skruetrækkere og batterier gemt væk i et låst skab, og det var Tommy Wahlberg Jensen, der udleverede produkterne til medarbejderne, når de havde brug for dem.
”Vi arbejder jo i døgndrift, og det gav noget irritation, at folkene først kunne få adgang til produkterne, når jeg var på arbejde. Jeg blev ofte mødt af flere sure teknikere som det første om morgenen. Dertil kunne manglen på fx batterier i yderste konsekvens blive, at en produktionslinje måtte stå stille,” siger han.
I dag er det Saniståls StockMaster, der holder styr på disse produkter. Konceptet består af en vendingmaskine, som medarbejderne med en adgangsbrik kan få adgang til, så de selv kan trække produkterne i automaten døgnet rundt. Samtidig sikrer en særlig software, at der automatisk sker registrering, genbestilling og genopfyld af varerne.
Styr på lageret
Men også Tommy Wahlberg Jensens arbejde med lageret af skruer, bolte, møtrikker og spændeskiver er blevet optimeret. HKScan har indført EasySupply, som er et kanban-system, hvor Sanistål overtager hele lagerstyringen og står for bestilling af varer, levering, udpakning og opfyldning. Der kommer en merchandiser fra Sanistål en gang om ugen og sørger for, at alt er, som det skal være.
”Tidligere brugte jeg meget tid på at danne mig et overblik over, hvad der manglede. Med papir og kuglepen gik jeg igennem reolerne med omkring 300 varenumre, og bagefter skulle jeg så op til computeren og bestille det i både vores og leverandørernes system. Dertil skulle jeg jo også bruge tid på at pakke ud og lægge varerne på plads,” siger Tommy Wahlberg Jensen, der har fået EasySupply indrettet præcis efter HKScans behov.
”De to lagerstyringskoncepter har betydet rigtig meget for mig rent tidsmæssigt, jeg har mindre overarbejde og mere tid til at optimere lageret yderligere. Medarbejderne risikerer ikke længere at blive stoppet i deres arbejde, og vi har styr på, hvad vi har, og hvem der bruger hvad,” siger han.
Læs mere om koncepterne: